ÄLYKÄS HYBRIDIJÄRJESTELMÄ

S-Crossissa on 48 voltin jännitteellä toimiva kevythybridijärjestelmä. Hybridijärjestelmä sisältää kulutuksen pienentämiseksi 48 voltin jännitteellä toimivan yhdysrakenteisen käynnistingeneraattorin (ISG) tavallisen laturin sijaan. Yhdysrakenteinen käynnistingeneraattori (ISG) on laturi, jossa on moottoritoiminto. Sähkömoottorin teho on 10 kW ja vääntömomentti 50 Nm.  Akun koko on 0,384 kWh. Hybridijärjestelmässä on seuraavat toiminnot: jarrutusenergian talteenotto, polttomoottorin sähköavustus, käynnistysmoottoritoiminto, väännön täydennys ja lisäys sekä sähköinen tyhjäkäynti.

 


Järjestelmä ottaa hidastuksissa energiaa talteen ja käyttää sitä hyödyksi liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi ja suorituskyvyn parantamiseksi. Normaaleissa ajo-olosuhteissa järjestelmä pienentää polttoaineen kulutusta sähkömoottorin keventäessä polttomoottorin kuormaa. Kun järjestelmä havaitsee, että kuljettaja tarvitsee nopeaa kiihdytystä sähkömoottori avustaa polttomoottoria.

Väännön täydennys

Kaasupoljinta painettaessa polttomoottorin toiminnassa on aina viivettä, mutta sähkömoottorissa ei ole käytännössä viivettä. Hybridijärjestelmän sähkömoottori täydentää vääntöä silloin, kun polttomoottorissa on viivettä, parantaen moottorin vastetta kiihdyttäessä.

 

Väännön lisäys

Hybridijärjestelmän sähkömoottori lisää polttomoottorin tuottamaa kokonaisvääntöä, kunnes turboahdin alkaa vaikuttaa. Tämä tekee kiihdyttämisestä sulavampaa.

 

Sähköinen tyhjäkäynti

Polttoainetta säästetään monipuolisesti, ja yksi tärkeimmistä on sähköinen tyhjäkäynti. Kun kytkin painetaan pohjaan alle 80 km/h nopeudessa, polttoaineensuihkutus katkeaa. Bensiinimoottori pysyy kuitenkin käynnissä sähkömoottorin avulla, joten kiihdytettäessä ei tule moottorin käynnistymisen aiheuttamaa nykäisyä.