Suzuki Vitara 4×4 Hybrid

Taloudellinen hybridijärjestelmä

Käsivalintaisella vaihteistolla varustetut Vitarat ovat aina kevythybrideitä. Vitaran uusi 48V kevythybridijärjestelmä parantaa polttoainetehokkuutta yli 15 prosentilla.  Hybridijärjestelmä sisältää kulutuksen pienentämiseksi 48 voltin jännitteellä toimivan yhdysrakenteisen käynnistingeneraattorin (ISG) tavallisen laturin sijaan.  Yhdysrakenteinen käynnistingeneraattori (ISG) on laturi, jossa on moottoritoiminto.  Sähkömoottorin teho on 10 kW ja vääntömomentti 50 Nm.  Akun koko on 0,384 kWh. Hybridijärjestelmässä on seuraavat toiminnot: jarrutusenergian talteenotto, polttomoottorin sähköavustus, käynnistysmoottoritoiminto, väännön täydennys ja lisäys sekä sähköinen tyhjäkäynti.


Väännön täydennys
Kaasupoljinta painettaessa polttomoottorin toiminnassa on aina viivettä, mutta sähkömoottorissa ei ole käytännössä viivettä. Vitaran hybridijärjestelmän sähkömoottori täydentää vääntöä silloin, kun polttomoottorissa on viivettä, parantaen moottorin vastetta kiihdyttäessä.


Väännön lisäys
Hybridijärjestelmän sähkömoottori lisää moottorin tuottamaa kokonaisvääntöä, kunnes turboahdin alkaa vaikuttaa. Tämä tekee kiihdyttämisestä sulavampaa.


Sähköinen tyhjäkäynti
Polttoainetta säästetään monipuolisesti, ja yksi tärkeimmistä on sähköinen tyhjäkäynti. Kun kytkin painetaan pohjaan alle 80 km/h nopeudessa, polttoaineensuihkutus katkeaa. Bensiinimoottori pysyy kuitenkin käynnissä sähkömoottorin avulla, joten kiihdytettäessä ei tule moottorin käynnistymisen aiheuttamaa nykäisyä. Nopeuden ollessa alle 15 km/h käytetään tavallista moottorin sammutusautomatiikkaa.


 UUSI 1,4 BOOSTERJET -MOOTTORI

Uuden kevythybridin perustana on 1,4 Boosterjet -moottori, josta on kehitetty uusi sukupolvi  (K14D). Moottorissa on tehoa 95 kW (129 hv) / 5500k/min ja vääntöä 235 Nm / 2000-3000 k/min. Uudessa 1,4 Boosterjet –moottorissa polttoaineen suorasuihkutus hoidetaan seitsemänreikäisillä suuttimilla ja puristussuhde on aiempaa korkeampi 10,9.

Vitaran 48 voltin hybridijärjestelmän ja uuden K14D-moottorin ansiosta polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat pudonneet yli 15 prosentilla. Hiilidioksidipäästö oli aiemmin WLTP-normin mukaan nelivetoisella Vitaralla 167 g/km ja nyt se on 140 g/km. Polttoaineenkulutus on vastaavasti laskenut 7,5 litrasta 6,2 litraan sadalla kilometrillä.