PLUG-IN HYBRID -TEKNOLOGIA

Runsaasti tehoa ja minimaalinen kulutus

Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta. Numerot puhuvat puolestaan, sillä bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), minkä avulla Across kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen 6,0 sekunnissa. Silti hiilidioksidipäästö on WLTP-normin mukaisesti ainoastaan 22 g/km ja polttoaineenkulutus vastaavasti 1,0 l/100km.

Tehokkaat sähkömoottorit tekevät ajamisesta tasaista ja hiljaista sekä niiden suuri vääntö mahdollistaa mukavan päivittäisen ajamisen. Kun ajon aikana tarvitaan enemmän kiihtyvyyttä ja nopeutta, bensiinimoottori käynnistyy antaen lisätehoa. Näin voit nauttia mielenrauhasta pidemmillä matkoilla.

Hybridijärjestelmän suuren (18,1 kWh) ajoakun kapasiteetin ansiosta toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on jopa 75 km WLTP-normin mukaisesti. 2,5-litran bensiinimoottori mahdollistaa pidemmätkin ajomatkat.

Hybridijärjestelmän neljä ajotilaa

Acrossissa kuljettaja voi valita neljästä ajotilasta: EV-ajotilassa käytetään aina sähkömoottoria, vaikka kaasupolkimen painaisi pohjaan ja auton huippunopeus on sähköllä ajettaessa 135 km/h. Auto EV/HV -ajotilassa pidetään EV-ajotilaa päällä mahdollisimman paljon. Kuitenkin runsaasti voimaa tarvittaessa bensiinimoottori tulee avuksi. HV-ajotilassa käytetään sähkö- ja bensiinimoottoria mahdollisimman tehokkasti kuten itselaatava hybridi. Akun lataustilassa varmistetaan, että ajoakussa on runsaasti virtaa lataamalla ajoakku polttomoottorin turvin. Se on tarpeellinen ajettaessa esimerkiksi kaupunkiin, jossa saa ajaa vain paikallisesti päästöttömillä autoilla.

2.5-litran bensiinimoottori

Sähkömoottorin rinnalla on A25A-FXS Dynamic Force -bensiinimoottori, joka pääasiassa lataa akkuja. Bensiinimoottori tuottaa 136 kilowattia tehoa ja 227 newtonmetrin vääntömomentin. Atkinson-työkierrolla toimivalla moottorilla on erittäin hyvä hyötysuhde ja korkeapuristeisena 14:1 se on erittäin taloudellinen. Moottorissa on sekä suorasuihkutus että imukanavasuihkutus ja polttoaineen syöttöä vaihdellaan kuormituksen mukaan. Akun lataamisen lisäksi bensiinimoottoria käytetään sähkömoottorin apuna, kun tarvitaan paljon tehoa esimerkiksi ohituksissa.

Ajoakun lataaminen

Tavallisesta pistorasiasta (suko) voit ladata suuren ajoakun kätevästi kotona n. 9-10 tunnissa 8A virralla. Kotilatausasemalla, mikäli sulakekoko mahdollistaa, tai julkisella latausasemalla 16A virralla ajoakku latautuu n. 5 tunnissa  (vaatii lisävarusteena saatavan Type2<=>Type2 -kaapelin). Acrossin oman laturin suurin latausteho on 3,3 kilowattia.