TALOUDELLISTA HYBRIDITEKNIIKKAA

Suzuki hyödyntää 12V ja 48V kevythybridijärjestelmiä sekä Plug-in hybrid -järjestelmää osana autojensa voimalinjaa, mikä tarjoaa kuluttajille taloudellisia ja ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja. Nämä järjestelmät parantavat polttoainetehokkuutta ja vähentävät haitallisia päästöjä.

Kevythybridijärjestelmien hyödyt:

Polttoainetehokkuus

Molemmat järjestelmät vähentävät polttoaineenkulutusta, erityisesti kaupunkiajossa, jossa jarrutuksia ja kiihdytyksiä on paljon.

Päästöjen väheneminen

Kevythybridijärjestelmät vähentävät auton CO2-päästöjä, mikä tekee niistä ympäristöystävällisempiä.

Lisääntynyt suorituskyky

Sähkömoottori avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä, mikä parantaa auton reagointia ja suorituskykyä.

Sulavampi ajokokemus

Sähkömoottori tasoittaa polttomoottorin toimintaa, mikä tekee ajamisesta sulavampaa ja mukavampaa.

Väännön täydennys

Sähkömoottori täydentää vääntöä silloin, kun polttomoottorissa on viivettä, parantaen moottorin vastetta kiihdyttäessä.

12V kevythybridi: Swift

Swiftin 12V kevythybridijärjestelmä on kevyt ja kompakti. Hybridijärjestelmä sisältää kulutuksen pienentämiseksi yhdysrakenteisen käynnistingeneraattorin (ISG) tavallisen laturin sijaan. Yhdysrakenteinen käynnistingeneraattori (ISG) on laturi, jossa on moottoritoiminto. Sähkömoottorissa on tehoa 2,3 kW ja 50 Nm vääntöä. Tässä 12V:n hybridijärjestelmässä sähkömoottori avustaa polttomoottoria. Järjestelmä kerää jarrutusenergiaa talteen ja käyttää sitä apuna kiihdytyksissä, mikä vähentää polttomoottorin kuormitusta. 12V järjestelmän etuna on sen yksinkertaisuus ja edullisuus, mikä tekee siitä sopivan perusratkaisun kompakteihin autoihin polttoainetehokkuuden parantamiseen. Tämä on optimaalinen hybridijärjestelmä kompaktiin autoon, koska se parantaa polttoainetaloudellisuutta vähentämättä sisä- tai tavaratilaa.

Hybridijärjestelmällä on seuraavat kolme toimintoa: jarrutusenergian talteenotto, polttomoottorin sähköavustus ja käynnistysmoottoritoiminto.

48V kevythybridi: Vitara ja S-Cross

48v kevythybridin osat

Tämä on kehittyneempi hybridijärjestelmä, jossa 48V:n sähkömoottori tarjoaa tehokkaamman avustuksen polttomoottorille. 48V kevythybridijärjestelmä parantaa polttoainetehokkuutta yli 15 prosentilla. Hybridijärjestelmä sisältää kulutuksen pienentämiseksi 48 voltin jännitteellä toimivan yhdysrakenteisen käynnistingeneraattorin (ISG) tavallisen laturin sijaan. Yhdysrakenteinen käynnistingeneraattori (ISG) on laturi, jossa on moottoritoiminto. Sähkömoottorin teho on 12,2 kW ja vääntömomentti 50 Nm. Akun koko on 0,384 kWh. 48V kevythybridijärjestelmä mahdollistaa laajemman jarrutusenergian talteenoton ja tarjoaa enemmän tehoa kiihdytyksissä. 48V järjestelmä mahdollistaa myös sähköisen tyhjäkäynnin, jossa polttomoottori sammuu auton rullatessa tai pysähtyessä, mikä säästää polttoainetta.

Hybridijärjestelmässä on seuraavat toiminnot: jarrutusenergian talteenotto, polttomoottorin sähköavustus, käynnistysmoottoritoiminto, väännön täydennys ja lisäys sekä sähköinen tyhjäkäynti ja jarrutusenergian talteenotto.

Väännön täydennys
Kaasupoljinta painettaessa polttomoottorin toiminnassa on aina viivettä, mutta sähkömoottorissa ei ole käytännössä viivettä. 48V hybridijärjestelmän sähkömoottori täydentää vääntöä silloin, kun polttomoottorissa on viivettä, parantaen moottorin vastetta kiihdyttäessä.

Väännön lisäys
Hybridijärjestelmän sähkömoottori lisää moottorin tuottamaa kokonaisvääntöä, kunnes turboahdin alkaa vaikuttaa. Tämä tekee kiihdyttämisestä sulavampaa.

Sähköinen tyhjäkäynti
Polttoainetta säästetään monipuolisesti, ja yksi tärkeimmistä on sähköinen tyhjäkäynti. Kun kytkin painetaan pohjaan alle 80 km/h nopeudessa, polttoaineensuihkutus katkeaa. Bensiinimoottori pysyy kuitenkin käynnissä sähkömoottorin avulla, joten kiihdytettäessä ei tule moottorin käynnistymisen aiheuttamaa nykäisyä.

Plug-in hybrid: Across

Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta. Numerot puhuvat puolestaan, sillä bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), minkä avulla Across kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen 6,0 sekunnissa. Hiilidioksidipäästö on WLTP-normin mukaisesti ainoastaan 22 g/km* ja polttoaineenkulutus vastaavasti 1,0 l/100km*, mikäli auton ajoakkua ladataan.

Tehokkaat sähkömoottorit tekevät ajamisesta tasaista ja hiljaista sekä niiden suuri vääntö mahdollistaa mukavan päivittäisen ajamisen. Kun ajon aikana tarvitaan enemmän kiihtyvyyttä ja nopeutta, bensiinimoottori käynnistyy antaen lisätehoa. Näin voit nauttia mielenrauhasta pidemmillä matkoilla.

Hybridijärjestelmän suuren (18,1 kWh) ajoakun kapasiteetin ansiosta toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on jopa 75 km* WLTP-normin mukaisesti. 2,5-litran bensiinimoottori mahdollistaa pidemmätkin ajomatkat.

EV-ajotilassa

Ajotilassa käytetään aina sähkömoottoria, vaikka kaasupolkimen painaisi pohjaan ja auton huippunopeus on sähköllä ajettaessa 135 km/h.

Auto EV/HV -ajotila

Ajotilassa pidetään EV-ajotilaa päällä mahdollisimman paljon. Kuitenkin runsaasti voimaa tarvittaessa bensiinimoottori tulee avuksi.

HV-ajotila

Ajotilassa käytetään sähkö- ja bensiinimoottoria mahdollisimman tehokkasti aivan kuten itselaatava hybridi käyttää.

Akun lataustila

Ajotilassa varmistetaan, että ajoakussa on runsaasti virtaa lataamalla ajoakku polttomoottorin turvin. Se on tarpeellinen ajettaessa esimerkiksi kaupunkiin, jossa saa ajaa vain paikallisesti päästöttömillä autoilla.

Ajoakun lataaminen

Tavallisesta pistorasiasta (suko) voit ladata suuren ajoakun kätevästi kotona n. 9-10 tunnissa 8A virralla. Kotilatausasemalla, mikäli sulakekoko mahdollistaa, tai julkisella latausasemalla 16A virralla ajoakku latautuu n. 5 tunnissa (vaatii lisävarusteena saatavan Type2<=>Type2 -kaapelin). Acrossin oman laturin suurin latausteho on 3,3 kilowattia.

HYVÄ TIETÄÄ LADATTAVASTA HYBRIDISTÄ:

1) Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus.

2) Ilmoitetut kulutusarvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Ne perustuvat laboratoriossa tehtävään keskivertoajoa jäljittelevään mittaukseen, eivätkä ne kuvaa tarkalleen auton kulutusta liikenteessä ajettaessa. Ladattavan hybridiauton kulutus voi poiketa merkittävästi ilmoitetuista kulutusarvoista auton käytöstä ja lataamisesta riippuen. Autoa tulee ladata viimeistään akkujen tyhjennyttyä, jotta ajoneuvon kulutus pysyy alhaisena.

3) Sähkö- ja hybridiautot sisältävät uutta teknologiaa, joka aiheuttaa niiden käyttöön ja toimintaan liittyviä rajoituksia. Näitä voivat aiheuttaa esimerkiksi suuri ajonopeus, peräkkäiset lataukset tai käyttö kuumissa tai kylmissä olosuhteissa. Rajoituksia käytetään esimerkiksi ajoneuvon tekniikan suojelemiseksi.

4) Latausteho ja -aika voivat vaihdella ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.

5) Ajovoima-akun kapasiteetti heikkenee luonnollisen kulumisen johdosta. Akun kapasiteettiin ja kestävyyteen vaikuttavat esimerkiksi käyttötapa, ikääntyminen sekä ajokilometrit. Sähköisen voimalinjan käyttöikä voi olla koko auton käyttöikää lyhyempi.

6) Auton käyttöön liittyvät suositukset, ominaisuudet ja rajoitteet on eritelty tarkemmin käyttöohjekirjassa.