e VITARAssa moderni ja voimakas SUV-muotoilu yhdistyvät edistyneeseen nelivetoiseen täyssähkövoimalinjaan, joka tarjoaa loistavan ajokokemuksen kelissä kuin kelissä. Nelivetoinen e VITARA on kuin kotonaan niin kaupungin keskustassa kuin mutaisella mökkitiellä. e VITARAn kattava varustelu täyttää Suomen erityisvaatimukset sähköautolle, sillä siihen kuuluvat niin lämpöpumppu kuin akun ja sisätilojen esilämmitys etäohjauksella. Uusi huipputekninen e VITARA on valmis mihin tahansa seikkailuun!
e VITARAn muotoilun teemana on ”High-Tech x Adventure”. Sillä tarkoitetaan, että auton ulkonäössä yhdistyvät sähköauton tekninen edistyksellisyys ja katumaasturin vankka olemus. Suzuki e VITARAn muodoissa korostuvat mustat suojalistat, suuret pyörät ja pitkä akseliväli.
Päiväajovalot ja takavalot muodostavat tunnusomaisen 3-pistematriisin, joka luo e VITARAlle erottuvan ja modernin ulkonäön. LED-lähi- ja -kaukovalot tarjoavat hyvän näkyvyyden ja lisäävät turvallisuutta. Kaukovaloavustin tuo matkantekoon helppoutta.
e VITARAn kevytmetallivanteissa on uusi leveäpuolainen muotoilu ja koristekapselit. Vanteet ovat kevyet ja niissä on parempi aerodynaaminen suorituskyky koristekapseleiden ansiosta. Suuret pyörät tuovat näyttävyyttä ajoneuvon ulkonäköön.
e VITARAn keula on moderni ja jämäkkä, siinä yhdistyy sähköauton teknologia ja SUV:n voimakas ilme. Voimakkaasti muotoiltu musta puskuri ja alleajosuoja korostavat e VITARAn maasturimaista luonnetta.
Suojapaneeleissa on nerokas kaksiosainen muotoilu siitä huolimatta, että ne on valettu yhdeksi kappaleeksi.
Miellyttävän laajalti avautuvat takaovet aukeavat piilokahvasta.
Takaspoileri vähentää ilmanvastusta ja estää lian ja lumen kerääntymisen takaikkunaan.
Huipputeknologia x Seikkailu
Ohjaamossa jatketaan e VITARAn Huipputeknologia x Seikkailu -suunnittelukonseptilla. Yhtenäiseksi kokonaisuudeksi integroidut digitaalinen mittaristo ja tietoviihdenäyttö, kelluva keskikonsoli, epäsuora tunnelmavalaistus ja ainutlaatuinen ohjauspyörän muoto ilmaisevat sähköauton teknistä edistyksellisyyttä. Seikkailuhenkeä ja maasturikyvykkyyttä ilmaisevat kojetaulun halkaiseva vaakasuora pehmuste, korkealle sijoitettu keskikonsoli, neljä neliön muotoista ilmastoinnin suutinta sekä hyvin vartaloa tukevat etuistuimet.
Ohjauspyörän litistetty yläosa tarjoaa kuljettajalle hyvän näkymän mittaristoon ja edessä olevaan tiehen. Litistetty alaosa helpottaa kuljettajan pääsyä sisään ja ulos. Ohjauspyörän lämmitys pitää kädet mukavan lämpiminä kylminä vuodenaikoina.
Korkealle sijoitetulta kelluvalta keskikonsolilta löytyy ajosuunnan valitsin, ajotilan valitsin, regeneratiivisen jarrutuksen tason säätö sekä alamäkihidastimen ja sähköisen seisontajarrun kytkimet. Keskikonsolin alla on paljon kätevää säilytystilaa.
Epäsuora tunnelmavalaistus valaisee keskikonsolin ja etuovet. Valitse 12 eri valaistusvärin ja 7 himmennystason joukosta omaan mielialaasi sopiva valaistus.
Mittaristossa on kolme erilaista mukautettava asettelua ja ohjauspyörän INFO-painikkeesta voit vaihtaa niiden sisältöä.
Voit mukauttaa tietoviihdenäytön kotinäkymän itsellesi sopivaksi mahdollistaen nopean ja intuitiivisen pääsyn mm. radioon, navigointiin, ilmastointiin, latausasetuksiin tai kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Kun SUZUKI CONNECT -älypuhelinsovellus on käytössä, navigointijärjestelmä näyttää mm. läheiset latausasemat hinta- ja saatavuustietoineen ja kohteen nykyiset säätiedot.
Yhdistä älypuhelimesi 9 tuuman HD-kosketusnäyttöön ja käytä sovelluksiasi, kuten musiikkia, karttoja ja podcasteja. Voit myös soittaa puheluita tai lähettää ja vastaanottaa viestejä äänikomennolla tai koskettamalla tietoviihdenäyttöä. Yhteensopiva Apple CarPlayn ja Android Auton kanssa.
SUZUKI CONNECT -älypuhelinsovelluksen avulla voit lisätä oman suosikkikuvasi tietoviihdenäyttöön ja mittaristoon.
Automaattinen ilmastointi on helppokäyttöinen ja se takaa tasaisen ja miellyttävän lämpötilan matkustamossa. Valitset vain lämpötilan ja järjestelmä hoitaa loput!
e VITARAssa on edessä 12V-pistorasia sekä USB-A ja -C -pistorasiat. Takamatkustajille löytyy myös USB-A ja -C -pistorasiat.
SUZUKI CONNECT –älypuhelinsovelluksen avulla tarkkailet e VITARAsi tilaa ja voit etänä mm. lukita auton ovet, hallita ja ajastaa latauksia sekä sisätilan ja akun lämmityksiä. SUZUKI CONNECT tekee e VITARAn omistamisesta vieläkin kätevämpää ja mukavampaa.
Tarkista SUZUKI CONNECT -sovelluksella akun varaus, jäljellä oleva toimintamatka tai keskimääräinen energian kulutus sekä nykyisen latauksen tila, lataustaso ja arvioitu jäljellä oleva latausaika.
Vastaanota ilmoituksia SUZUKI CONNECT -sovelluksesta kun lataus alkaa, päättyy tai on odottamatta keskeytynyt. Tämä tuo sinulle mielenrauhaa ja antaa sinulle mahdollisuuden toimia tarvittaessa.
SUZUKI CONNECT -sovellus ilmoittaa sinulle, kun akun varaustaso putoaa käyttäjän asettaman tason alapuolelle.
Aseta latauksen aloitus- ja päättymisajat sekä päivät. Hyödynnä latauksessa aikoja,
jolloin sähkön hinta on alhaisempi.
Ajasta tai kytke ohjaamon esilämmitys ja akun esilämmitys. Voit myös kytkeä päälle istuinlämmityksen, ohjauspyörän lämmityksen ja takalasin lämmityksen.
Etsi ja aseta määränpäät SUZUKI CONNECT-sovelluksen avulla, ja tuo reittisi e VITARAn tietoviihdenäytölle.
Valitse älypuhelimestasi kuva ja aseta se e VITARA:n taustakuvaksi SUZUKI CONNECT -sovellusta käyttämällä.
Käytä sekä online- että offline-navigointitietoja karttojen ja säätietojen tutkimiseen, sekä lähellä olevien latausasemien ja pysäköintialueiden saatavuuteen.
Tehoa, kantamaa ja käytännöllisyyttä. e VITARA esittelee täysin uuden sähköauton voimansiirron, joka on suunniteltu tarjoamaan optimaalista SUV-ajoa, suorituskykyä ja mielenrauhaa – ilman haitallisia päästöjä.
ALLGRIP-e on sähköinen nelivetojärjestelmä, joka käyttää erillisiä sähkömoottoreita etu- ja takapyörille, mikä mahdollistaa sähkömoottoreiden ohjaamisen itsenäisesti. ALLGRIP-e -nelivetojärjestelmä parantaa ajettavuutta ja vakautta lisäten ajonautintoa ja mielenrauhaa säässä kuin säässä.
e VITARAssa käytetään litiumrautafosfaattiakkua (LFP) sen turvallisuuden ja pidemmän eliniän takia. Nelivetoisen e VITARAn 61 kWh kapasiteetin omaava ajoakku mahdollistaa 412 km:n toimintamatkan (WLTP)***.
e VITARAn etusähkömoottori tuottaa 174 hv (128 kW) tehoa, takasähkömoottori vastaavasti 65 hv (48 kW) tehoa. Voimalinjan kokonaisteho on 184 hv (135 kW) ja 307 Nm vääntöä. Kompaktien mutta tehokkaiden sähkömoottoreiden ansiosta e VITARA kiihtyy sähäkästi 0-100km/h nopeuteen 7,4 sekunnissa.
Uusi alusta on kehitetty yksinomaan sähköautoille ja se mahdollistaa suuren akun asentamisen lattian alle. Akkua käytetään osana runkorakennetta joka lisää alustan jäykkyyttä ja tuo keveyttä rakenteeseen. Lattian alle asennetun akun ansiosta painopiste on matala, joka parantaa e VITARAn kaarreajettavuutta. Pitkästä akselivälistä huolimatta e VITARA on ketterä – kääntösäde on vain 5,2 metriä!
Pikalataus, akun varaustaso 10-80%: 45 min
Peruslataus 11 kW, akun varaustaso 10-100%: 5 h 30min (3-vaihe)
Peruslataus 7 kW, akun varaustaso 10-100%: 9 h (1-vaihe)
e VITARAn 11 kW tehoinen sisäinen laturi (AC) ottaa virtaa kolmesta vaiheesta.
Latauksen aikana My Room -lataustilassa voidaan käyttää ilmastointilaitetta ja audiojärjestelmää. Tila voidaan aktivoida tietoviihdenäytöllä olevan ponnahdusikkunan kautta. Se tulee näkyviin, kun auton virtakytkintä painetaan latauksen aikana.
Helppokäyttöisen tietoviihdejärjestelmän valikosta voit valita latauksen alkamis- ja päättymisajat sekä viikonpäivät sähkön halvempien tuntihintojen hyödyntämiseksi. Vaihtoehtoisesti voit hallita latausta mistä vain (vaikka kotisohvalta) SUZUKI CONNECT -sovelluksella!
Valitse väri
310 litrainen tavaratila on riittävän suuri ja joustaa kaikkiin tilanteisiin jokapäiväisessä käytössä. Takaluukun lastauskorkeus on suunniteltu riittävän matalaksi lastaamisen ja purkamisen helpottamiseksi.
e VITARAn monikäyttöisyyttä parantaa takapenkin on 160 mm pituussäätö. Myös takapenkin selkänoja on jaettu kolmeen osaan (40:20:40), mikä auttaa pitkien esineiden kuten suksien kuljettamista, vaikka mukana on neljä matkustajaa.
e VITARAssa on vakiona kaikista viimeisimmät turvallisuusvarusteet, jotka löytyvät yleensä huomattavasti kalliimmista autoista tai ovat saatavilla lisävarusteina. e VITARAssa on vakiona mm. 7 turvatyynyä, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (DSBS2), aktiivinen kaistavahti, kaistakeskitin, kuljettajan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman valvonta, risteävän liikenteen varoitus ja mäkilähtöavustin.
Tutka- ja kamera-anturit havaitsevat ajoneuvoja, polkupyöriä ja jalankulkijoita suoraan tai vinosti ajoneuvon edellä. Jos törmäys vaikuttaa mahdolliselta, kuljettajaa varoitetaan ääni- ja kuvavaroituksella. Jos kuljettaja jarruttaa riittämättömällä voimalla, jarrutustehostin kytkeytyy automaattisesti päälle hidastaakseen ajoneuvoa. Ja jos törmäyksen todennäköisyys kasvaa, järjestelmä jarruttaa automaattisesti vaurioiden minimoimiseksi.
Mukautuva vakionopeudensäädin auttaa vähentämään kuljettajan väsymystä pitkillä matkoilla ja liikenteessä ajettaessa, ja yhdessä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän kanssa se auttaa kuljettajia noudattamaan nopeusrajoituksia. Järjestelmä mittaa millimetriaaltotutkan ja monokulaarikameran avulla etäisyyden edellä olevaan ajoneuvoon ja kiihdyttää tai hidastaa tarpeen mukaan asetetun etäisyyden ylläpitämiseksi. Jos tie edessä on vapaa, se säilyttää valitun ajonopeuden. CVT-vaihteistolla varustetuissa malleissa mukautuva vakionopeudensäädin kytkeytyy pois päältä, kun ajoneuvo pysähtyy. Manuaalivaihteisissa malleissa mukautuva vakionopeudensäädin kytkeytyy pois päältä noin 30 km/h ajonopeudella.
Kun mukautuva vakionopeussäädin on aktivoitu, kaistakeskitin auttaa kuljettajaa säilyttämään ajoneuvon aseman keskellä kaistaa. Lisäksi, jos se havaitsee, että viereinen ajoneuvo tai rakenne, kuten väliaikainen tietyö tai muu este, on liian lähellä kuljettajan ajoneuvoa, se tarjoaa ohjausapua auttaen pitämään turvaetäisyyttä.
Ajon aikana kaistavahti havainnoi kaistaviivoja. Jos ajoneuvo alkaa ajautua ulos kaistalta kuljettajan huolimattomuuden vuoksi, järjestelmä hälyttää kuljettajalle äänihälytyksellä tai ohjauspyörän tärinällä. Tarvittaessa kaistavahti tarjoaa ohjausapua auttaakseen kuljettajaa palaamaan kaistan keskelle.
Kun kaukovalot ovat päällä ja ajoneuvon edessä on vastaan tulevia tai edellä ajavia ajoneuvoja tai jos autolla ajetaan hyvin valaistulla alueella, kaukovalot kytkeytyvät pois päältä.
Kaukovalot kytkeytyvät automaattisesti takaisin päälle, kun vastaantulevia tai edellä ajavia ajoneuvoja ei ole, tai kun ympäröivä alue on huonosti valaistu. Kaukovaloavustin on aktiivinen vain yli 40 km/h ajonopeuksilla.
Ajotietokoneessa näkyvät tunnistettujen liikennemerkkien kuvakkeet. Nopeusrajoituskuvakkeet vilkkuvat päälle ja pois päältä, jos sallittu nopeusrajoitus ylittyy. Lisäksi kuuluu äänihälytys, jos nopeusrajoitus ylitetään edelleen.
Kuolleen kulman valvontajärjestelmä käyttää takapuskurissa olevia millimetriaaltotutka-antureita tunnistaakseen ajoneuvot, jotka sijaitsevat tai lähestyvät kuolleita kulmia ajoneuvon kummallakin puolella. Kun ajoneuvo havaitaan, vastaavan puolen sivupeiliin ilmestyy varoituskuvake. Jos kuljettaja kytkee suuntavilkun kyseiselle puolelle, kyseisen puolen sivupeilin kuvake vilkkuu ja varoitusäänimerkki kuuluu.
Peruutettaessa, esim. pois pysäköintiruudusta, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä havaitsee sivuilta lähestyvät autot ja antaa äänimerkin ja ilmoituksen auton monitoiminäytöllä.
Kojetauluun rakennettu kamera tarkkailee kuljettajan silmiä ja kasvoja. Jos järjestelmä havaitsee, että kuljettaja on unelias, nukahtaa tai katsoo pois tieltä, järjestelmä antaa äänimerkin ja ilmoituksen ajotietokoneen näytöllä.
*Kameroiden ja antureiden kyky havaita esteitä, kaistoja ja liikennemerkkejä on rajoitettu. Älä luota yksin tähän järjestelmään. Aja aina turvallisesti. Ajoneuvon välinen etäisyys vaihtelee ajoneuvon nopeuden mukaan.
**Latausteho ja -aika voivat vaihdella ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, latausaseman tehosta sekä latausjärjestelmän kiinteistön sähköliittymän kapasiteetista, lämpötilasta, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä. Erityisesti talviolosuhteissa pikalataus saattaa hidastua huomattavasti. Latausajat ovat arvioituja latausaikoja kunkin esimerkin tehoisessa latausasemassa, esim. 350 kW -latausasemassa auton vastaanottama teho ei ole 350 kW-
***Sähköautojen kulutuksen ja toimintamatkan mittaustavan (WLTP) ilmoitetut arvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Ne perustuvat keskivertoajoa jäljittelevään WLTP (Worldwide harmonised Light-duty Vehicles Test Procedure) -mittaukseen, eivätkä ne kuvaa auton kulutusta kaikissa olosuhteissa. Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lisävarusteet, rengastus sekä auton kuormaus. Kylmissä olosuhteissa sähköauton toimintamatka lyhentyy huomattavasti ja hetkellisesti kulutus voi olla jopa moninkertainen ilmoitettuun WLTP-lukemaan verrattuna.