SUZUKI – NELIVEDON ASIANTUNTIJA YLI 50 VUODEN KOKEMUKSELLA

Suzukin jatkuvan tuotekehityksen periaate ja yli 50 vuoden kokemus nelivetotekniikasta ovat tuottaneet Suzukin laajan nelivetomalliston, joka on kerännyt arvostusta ja tyytyväisiä asiakkaita ympäri maailmaa. Suzuki tunnetaan erittäin kestävien nelivetoautojen valmistajana. Suzukin ensimmäinen nelivetomalli esiteltiin Japanissa vuonna 1970. Pian Suzukin nelivedot saavuttivat suosiota ympäri maailmaa.

Neliveto on Suomen vaativissa keliolosuhteissa tärkeä lisä auton turvavarustukseen. Suzukin nelivedon ansiosta liikkeellelähdöt käyvät varmasti myös sateen, lumen ja jään liukastuttamilla teillä. Suzukilla kaarreajo on vakaata eikä jäisenkään mäen nouseminen tuota ongelmia. Maastossa ja mökkiteillä nelivedolla varustettu Suzuki on omassa elementissään.

AllGrip Auto: Swift

AllGrip Auto on automaattinen nelivetojärjestelmä, joka kytkeytyy päälle, kun etupyörältä katoaa pito. Mikäli etu- ja takapyörien välille syntyy pyörintänopeuseroa, AllGrip Auto alkaa välittömästi siirtää voimaa myös takapyörille, mikä tarjoaa lisäpitoa ajettaessa lumisilla teillä tai muilla liukkailla pinnoilla.

Viskokytkin (hydraulinen kytkin) on sijoitettu takatasauspyörästön etupuolelle, ja se käyttää korkeaviskoosista silikoniöljyä ajovoiman siirtämiseen. Kun pyörimisnopeuseroa esiintyy etu- ja takapyörien välillä, silikoniöljy lämpenee ja aiheuttaa sen laajenemisen. Tällöin viskokytkimen lamellilevyt puristuvat kiinni toisiinsa ja vääntömomentti siirtyy takapyörille. Vastaavasti kun akselien pyörimisnopeus palautuu yhtä suureksi, muuttuu neste takaisin juoksevaksi ja viskokytkin vapautuu.

swift allgrip auto

AllGrip Select: Vitara & S-Cross

AllGrip Select -nelivetojärjestelmä on suunniteltu parantamaan auton pitoa ja hallittavuutta erilaisissa ajo-olosuhteissa. AllGrip Select hyödyntää elektronisia antureita ja ohjausyksiköitä, jotka valvovat jatkuvasti auton liikkeitä ja pyörien pitoa. Järjestelmä jakaa voimaa automaattisesti etu- ja taka-akselin välillä sen mukaan, mikä pyörä tarvitsee eniten pitoa. Järjestelmässä on neljä kuljettajan valittavissa olevaa ajoasetusta (Auto, Sport, Snow ja Lock), joiden avulla auton käyttäytymistä voidaan mukauttaa vallitseviin olosuhteisiin. AllGrip Select huolehtii puolestasi siitä, että voima välittyy tiehen aina oikealla tavalla – joko automaattisesti tai valitsemasi ajoasetuksen mukaan.

allgrip select märkä asfalttitie

AUTO
Tämä on perusasetus, joka sopii normaaliin ajoon. Järjestelmä pyrkii säästämään polttoainetta käyttämällä pääasiassa etuvetoa, mutta kytkee nelivedon automaattisesti päälle, jos pyörät alkavat luistaa.

allgrip select kuiva asfalttitie

SPORT
Asetus parantaa kaarreajo-ominaisuuksia kohdistamalla takapyöriin lisää voimaa. Samalla se lisää moottorin nopeaa reagointia kaasupolkimen painallukseen, sekä pitää moottorin kierrosluvun korkeana automaattivaihteistolla varustetuissa malleissa.

allgrip select lumitie

SNOW
Asetus on ihanteellinen lumisilla, päällystämättömillä ja muilla liukkailla pinnoilla. Snow-asento lisää ajovakautta ja parantaa pitoa jakamalla voimaa kaikille pyörille kaasupolkimen asennon ja ohjausliikkeiden perusteella.

allgrip select mutatie

LOCK
Asetus lukitsee nelivedon, jolloin voima jakautuu tasaisesti etu- ja taka-akselin välillä. Lock-asetus on tarkoitettu erityisen vaikeisiin olosuhteisiin, kuten syvään lumeen tai maastoajoon. Asetus vaihtuu Snow-tilaan nopeuden noustessa yli 60 km/h.

AllGrip Select -nelivetojärjestelmän hyödyt

• Parantunut pito: Järjestelmä parantaa auton pitoa ja hallittavuutta kaikissa olosuhteissa.
• Lisääntynyt turvallisuus: Järjestelmä auttaa ehkäisemään pyörien luistamista ja parantaa auton vakautta, mikä lisää turvallisuutta.
• Monipuolisuus: Järjestelmä mahdollistaa auton käytön monipuolisesti erilaisissa ajo-olosuhteissa.
• Helppokäyttöisyys: Järjestelmän eri ajotilat ovat helposti valittavissa, mikä tekee auton käytöstä vaivatonta.

Suzuki AllGrip Select -nelivetojärjestelmä on siis erittäin monipuolinen ja tehokas järjestelmä, joka tarjoaa kuljettajalle lisäturvallisuutta ja ajomukavuutta vaihtelevissa olosuhteissa.

allgrip e neliveto lumisella tiellä

ALLGRIP-e: e VITARA

ALLGRIP-e on sähköinen nelivetojärjestelmä, joka käyttää erillisiä sähkömoottoreita etu- ja takapyörille, mikä mahdollistaa sähkömoottoreiden ohjaamisen itsenäisesti. ALLGRIP-e -nelivetojärjestelmä parantaa ajettavuutta ja vakautta lisäten ajonautintoa ja mielenrauhaa säässä kuin säässä.

ALLGRIP-e:ssä hyödynnetään sähkömoottoreiden ainutlaatuisen nopeaa vastetta, mikä parantaa kiihtyvyyttä säätelemällä tarkasti vääntömomentin jakautumista etu- ja takapyörille. Tavallisilla tienpinnoilla, kiihdytystä parannetaan jakamalla vääntömomentti tasaisesti etu- ja takapyörille. Liukkaalla tienpinnalla kiihdytystä parannetaan ohjaamalla vääntömomenttia etu- tai takapyörille sen mukaan, missä luistoa havaitaan.

AllGrip-e neliveto

AUTO
AUTO-tila tarjoaa erinomaisen ohjattavuuden ja ajovakauden epätasaisilla teillä ohjaamalla automaattisesti vääntömomenttia etu- ja takapyörille vallitsevien olosuhteiden perusteella.

AllGrip-e toiminta

TRAIL
TRAIL-ajotilassa jarrutetaan pitoa menettäviä pyöriä ohjaten vääntömomenttia pyöriin, joilla pito säilyy. Tämä mahdollistaa poistumisen alueilta, mihin muuten saattaisit joutua jumiin.

E-Four: Across

Sähköinen E-Four -nelivetojärjestelmä käyttää itsenäistä taka-akselilla sijaitsevaa sähkömoottoria, joka kehittää 40 kW tehoa ja 121 Nm vääntömomentin. Hyvissä olosuhteissa kaikki voima välitetään etupyörille. Tilanteen niin vaatiessa jopa 80 prosenttia voimasta voidaan johtaa tiehen takapyörien kautta. E-Four -nelivetojärjestelmässä on kaikki nelivedon hyvät ominaisuudet ja samalla kulutus on erittäin alhainen.

Trail-ajotila
Huonosti pitävillä pinnoilla, kuten lumisilla teillä ja epätasaisessa maastossa, Trail-ajotila jarruttaa pitoa menettäviä pyöriä ohjaten vääntöä pyöriin, joilla pito säilyy. Trail-ajotila säätää automaattisesti myös kaasua ja vaihteistoa helpottaen auton etenemistä ja hallintaa.

e-four neliveto metsätie