Uusi Suzuki Swace ­hyökkää suomalaisten suosikkiautoluokkaan

Vuosien tauon jälkeen Suzuki on jälleen uudella Swacella mukana suomalaisten suosimassa perheautoluokassa. Tyylikäs ja tilava farmariauto on myös ympäristön huomioon ottava itselataava hybridi. Swace on lyhyessä ajassa jo toinen Suzukin-mallistoa monipuolistava uutuus heinäkuun alussa paljastetun Across Plug-in Hybrid -katumaasturin jälkeen.

Edellisen kerran Suzuki oli mukana alemmassa perheautoluokassa vuosituhannen vaihteen kieppeillä Balenolla. Vuodesta 1995 vuoteen 2002 Suomessa myynnissä ollut Baleno oli useana vuonna maamme eniten myyty Suzuki-malli ja erityisesti sen farmariversiota arvostettiin tilavana ja edullisena. 

Nyt tyylikäs ja monikäyttöinen Suzuki Swace tulee markkinoille valloittamaan ostajien sydämet. Samalla se lisää Suzuki-valikoimaa erittäin järkevällä ja mielenkiintoisella vaihtoehdolla. Edistyksellinen hybriditekniikka varmistaa, että liikkuminen on miellyttävää ja kulutus sekä sen myötä hiilidioksidipäästö pysyy aina alhaisena. 

Monikäyttöistä tilaa

Uusi Suzuki Swace on toinen yhteistyössä Toyotan kanssa kehitetty uutuusmalli, joka tulee myyntiin vain Euroopassa. Suzuki on antanut auton keulalle aivan uuden, suorastaan futuristisen ilmeen. Muotoilussa ei ole ajateltu vain auton ulkonäköä, vaan samalla on pyritty erittäin alhaiseen ilmanvastukseen. 

Keulan yläosassa ovat auton moderniin tyyliin sopivat ledivalot, joiden alapuolella on urheilullisuuteen viittaava hunajakennomainen säleikkö. Sumuvalot ovat alhaalla kulmissa korostamassa auton leveyttä ja tukevaa otetta tiestä. 

Swacen sivuprofiili on kauniine kaarineen lähes veistosmainen. Tavarankuljetuksen mahdollisuuksia monipuolistavat vakiovarusteisiin kuuluvat kattokiskot on integroitu huomaamattomasti kattoon. Sivulta katsottuna kokonaisuuden viimeistelevät hienostuneet 16-tuumaiset kevytmetallivanteet.   

Kuten jo Swacen sivuprofiili antaa ymmärtää, siinä on paljon tilaa niin matkustajille kuin heidän tavaroilleen. Lähtökohtana on 2,7 metrin akseliväli, joka on melkein samaa luokkaa kuin pykälää suuremmissa autoissa. Kun kori on 4,655 metrin pituinen, niin matkustajille on saatu suunniteltua mukavat oltavat. 

Pitkittäissuunnassa etu- ja takaistuimien väli on 0,928 metriä. Käytännössä se tarkoittaa, että takana jalkatilat kuuluvat parhaiden joukkoon tässä autoluokassa ja ne kilpailevat myös suurempien automallien kanssa. 

Tavaratila ei ole vain suuri (596 litraa), vaan myös käyttökelpoisuuteen on paneuduttu. Lattian voi asettaa kahdelle tasolle ja se on käännettävissä. Toisella puolella on kangasmatto ja toisella puolella kumimatto likaisten tai märkien tavaroiden kuljettamista varten. Tavaratilassa on hyvät valot, tavaroiden kiinnityspisteet ja 12 voltin pistoke, josta saa virtaa erilaisille laitteille. Varsinaisen tavaratilan lisäksi ohjaamossa on runsaasti lokeroita ja paikkoja pikkuesineille.

Helppokäyttöiseksi suunniteltu

Uuden Suzuki Swacen ohjaamon kehitystyössä tärkeimpinä kriteereinä ovat olleet moderni lähestyminen ja yksinkertaisuuden luoma helppokäyttöisyys. Asiaa on lähestytty ”vähemmän on enemmän” -periaatteella, joka lisää mukavuutta ja käytännöllisyyttä. 

Pehmeäpintainen kauniisti kromilla ja hopealla koristeltu kojelauta jatkuu lähes saumattomasti ovipaneeleihin. Kuljettajan edessä mittaristossa on 7-tuumainen värinäyttö, johon voi valita tietoa hyvin monipuolisesti. Kojelaudan keskelle sijoitettuun 8-tuumaiseen tietoviihdejärjestelmän näyttöön voi yhdistää oman älypuhelimen. Molempia näyttöjä voi käyttää ohjauspyörän painikkeilla. 

Ajamista helpottaa portaattomasti toimiva automaattivaihteisto. Lisäksi Swace lähtee hybriditekniikan ansiosta liikkeelle äänettömästi sähköllä. Polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai voimakkaammin kiihdytettäessä. Voimaa on riittävästi leppoisaan liikkumiseen. 

Koko ajan säästäen

Suzuki Swacen hybriditekniikka tekee ajamisesta ja matkustamisesta miellyttävää samalla kun kulutus ja päästöt pidetään pieninä. Auton pysähtyessä polttomoottori sammuu ja liikkeelle lähdetään sähköllä. Alhaisissa nopeuksissa voidaan ajaa edelleen sähköllä, mikäli ajoakussa on riittävästi virtaa. 

Kiihdytettäessä polttomoottori on pääosassa ja sähkömoottori auttaa sitä generaattorin kautta. Ripeissä kiihdytyksissä sähkömoottori avustaa polttomoottoria käyttämällä niin ajoakun sähköä kuin myös generaattorin tuottamaa sähköä. Mikäli ajoakussa on vain vähän virtaa, sitä ladataan polttomoottorilla. Hidastettaessa ja jarrutettaessa syntyvä energia kerätään talteen ja ladataan ajoakkuun. 

Koska Swacen ajoakun energiasisältö on hybridiksi varsin suuri, sillä voidaan ajaa myös pelkästään sähköllä. Autossa on EV-mode -katkaisin, jolla voidaan varmistaa äänetön ja paikallisesti täysin päästötön eteneminen. Tämä vaihtoehto on erityisen tärkeä alueilla, missä polttomoottorisilla autoilla ajo on kielletty tai vaikkapa pysäköintihallissa. 

Miellyttäviä kilometrejä

Swacen ajettavuus on kehitetty täsmälliseksi, minkä ansiosta matkustusmukavuus on korkealla tasolla. Matala kori ja muun muassa ajoakun sijoittaminen takapenkin alle pudottavat painopisteen hyvin alas. Sen ansiosta korin kallistelu on vähäistä ja meno vakaata. 

Jousitus on säädetty hyvään tasapainoon mainion ajettavuuden ja korkeatasoisen mukavuuden suhteen. Edessä on joustintuet ja takana on tavallista hienompi ratkaisu eli kaksoistukivarret. Lisäksi Swacessa on ACA (Active Cornering Assist), joka vähentää aliohjautumista kaarteissa jarruttamalla kaarteen sisäpuolisia pyöriä. 

Kuljettajalla on mahdollisuus valita tilanteeseen tai omaan ajotyyliin paras ajotila kolmesta vaihtoehdosta. Normal-ajotila tarjoaa optimaalisen tasapainon matkustusmukavuuden, ajettavuuden ja taloudellisuuden välillä ja se sopii jokapäiväiseen liikkumiseen. Eco-ajotila auttaa ajajaa säästämään polttoainetta, sillä se pehmentää kiihdytyksiä ja vähentää ilmastointilaitteen tehoa. Eco on parhaimmillaan ruuhkaliikenteessä. Sport-ajotila tekee kiihdytyksistä ripeämpiä ja se sopii erinomaisesti mutkaisilla pikkuteillä ajamiseen. 

Kattavasti varusteltu

Suzukin tyyliin myös uusi Swace tarjoaa hyvin monipuolisen vakiovarustelun jo edullisimmassa vaihtoehdossa. Autosta löytyy paljon sellaista, mikä moneen kilpailijaan täytyy ostaa erikseen tai varusteet ovat vakiona vasta kalliimmissa varustetasoissa. 

Etenkin kuljettajaa avustavia, turvallisuutta parantavia järjestelmiä on runsaasti aina jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella varustetusta törmäyksenestoavustimesta alkaen. Pelkän kaistavahdin lisäksi järjestelmä ohjaa autoa takaisin kaistalle ja pitää sen keskellä kaistaa. Mukautuva vakionopeussäädin toimii pysähdyksiin saakka ja kaukovaloassistentti helpottaa ajoa pimeällä vaihtamalla pitkille ja lyhyille valoille automaattisesti. Led-lähi- ja -kaukovalot parantavat myös näkyvyyttä pimeällä ajettaessa.

Ulkonäköä kohentavat 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, kattokiskot, kattospoileri, etusumuvalot ja tummennetut takaikkunat. Suomen olosuhteet on otettu hyvin huomioon, sillä istuinten lisäksi myös tuulilasin alaosassa ja ohjauspyörässä on lämmitys. Ajossa audion äänenvoimakkuus säätyy ajonopeuden mukaan, kaksialueinen automaatti-ilmastointi pitää matkustamon lämpötilan miellyttävänä ja pysäköidessä on iloa peruutuskamerasta. 

Ylellisemmässä Swace GLX:ssä on vielä enemmän varusteita. Turvajärjestelmiin tulevat kuolleenkulman valvonta ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Pysäköidessä on iloa etu- ja takatutkista sekä hyvin monipuolisesti toimivasta S-IPA (Simple-Intelligent Parking Assist) -pysäköintiavustimesta. Lediajovalot ovat GLX:ssä projektorityyppiset ja matkustamossa nautitaan tunnelmavalaistuksesta. Varustelistalta löytyvät vielä älyavain, puhelimen langaton lataus sekä sisutuksen ylellisemmät materiaalit. 

Uusi Suzuki Swace GL+ maksaa 29 390 euroa ja Swace GLX 31 590 euroa. Swacen ennakkomyynti käynnistyy syyskuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen marraskuussa 2020. 

» Tekniset tiedot

» Vakiovarusteet