Suzuki Swift Hybrid

Hybridijärjestelmä

Suzukin uusi hybridijärjestelmä parantaa Swiftin polttoainetehokkuutta entisestään. Hybridijärjestelmä sisältää kulutuksen pienentämiseksi yhdysrakenteisen käynnistingeneraattorin (ISG) tavallisen laturin sijaan. Yhdysrakenteinen käynnistingeneraattori (ISG) on laturi, jossa on moottoritoiminto. Tämä on optimaalinen hybridijärjestelmä kompaktiin autoon, koska se parantaa polttoainetaloudellisuutta vähentämättä sisä- tai tavaratilaa. Hybridijärjestelmällä on seuraavat kolme toimintoa: jarrutusenergian talteenotto, polttomoottorin sähköavustus ja käynnistysmoottoritoiminto.


Moottorin pysäytysautomatiikka
Auton pysähtyessä moottori sammutetaan, jotta polttoainetta ei kulu turhaan. Laitteiden tarvitsema virta otetaan akuista.

Käynnistysmoottoritoiminto

ISG käynnistää moottorin hiljaisesti ja tasaisesti.

Polttomoottorin sähköavustus

ISG avustaa bensiinimoottoria liikkellelähdöissä ja kiihdytyksissä polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi.

Jarrutusenergian talteenotto

Hidastettaessa ISG kehittää sähköä jarrutusenergiasta ilman polttomoottorin tehoa.

Mukautuva vakionopeudensäädin (ACC)

GLX-varustelussa vakiona oleva mukautuva vakionopeudensäädin toimii saumattomasti yhdessä törmäyksenestoavustimen kanssa. Etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon mittaava tutka antaa signaalin, jonka mukaan Swift kiihdyttää tai hidastaa automaat-
tisesti säilyttäen valitun turvavälin.* Hidasteen poistuttua edestä Swift kiihdyttää automaattisesti valittuun vakionopeusasetukseen 40-160 km/h välillä.

1. Vakionopeuden säätö
Vakionopeussäädin pitää nopeuden valittuna silloin, kun muuta liikennettä ei ole edessä.

2. Hidastaminen automaattisesti
Jos edessä on hitaampi auto, Swift säätää nopeuden sen mukaan säilyttäen turvavälin.

3. Kiihdyttäminen automaattisesti
Jos edessä oleva, hitaammin kulkeva auto, vaihtaa kaistaa ja seuraava auto on riittävän
välimatkan päässä, Swift kiihdyttää automaattisesti valittuun vakionopeusasetukseen.

Törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella (DSBS)

GLX-varustelussa vakiona oleva törmäyksenestoavustin seuraa kamera- ja laaserisensoreilla etäisyyttä edellä ajavaan autoon tai jalankulkijaan.

1. Varoitus
Järjestelmä varoittaa summerilla sekä merkillä monitoiminäytössä törmäyksen mahdollisuudesta.

2. Jarruassistentti
Jos kuljettaja tekee hätäjarrutuksen, järjestelmä aktivoi hätäjarrutustehostimen, joka lisää jarrutustehoa.

3. Automaattinen jarrutus
Jos järjestelmä itse määrittelee törmäyksen väistämättömäksi, törmäyksenestoavustin jarruttaa automaattisesti.

Kaistavahti

Järjestelmä hyödyntää kamerasensoria tunnistaakseen kaistaviivat. Mikäli ajoneuvo alkaa ajautua pois kaistalta, kaistavahti varoittaa kuljettajaa äänimerkillä, ilmoituksella auton monitoiminäytöllä ja tärisyttämällä ohjauspyörää. Järjestelmä on käytössä auton nopeuden ollessa yli 60 km/h.

Sway Warning -toiminto

Järjestelmä hyödyntää samoja sensoreita kuin kaistavahti havainnoidakseen ajoneuvon asentoa ja tahatonta ajelehtimista esim. kuljettajan väsymystilan vuoksi. Onnettomuustilanteiden ehkäisemiseksi järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä ja ilmoituksella auton monitoiminäytöllä, jotta kuljettaja ryhtyisi korjaavaan toimenpiteeseen. Järjestelmä on käytössä auton nopeuden ollessa yli 60 km/h.

Kaistavahti ja Sway Warning -toiminto

Kaukovaloavustin

Ajoneuvon kaukovalot vaihtuvat automaattisesti kaukovaloilta lähivaloille, kun järjestelmä havaitsee vastaantulevan tai edessä ajavan ajoneuvon. Järjestelmä on käytössä auton nopeuden ollessa yli 40 km/h.