Uusi upea ja todella vähäpäästöinen

Suzuki Across

Suzuki-malliston lippulaivaksi saapuu aivan uusi katumaasturi Across, joka on kaikkia muita malleja kookkaampi ja tehokkaampi. Uutuus kasvattaa Suzukin hybriditarjonnan ladattavien hybridien puolelle ja monipuolistaa nelivetoisten mallien valikoimaa. Asiakas saa hyvin varustellun Acrossin järkevään 57 390 euron hintaan.

Suzuki ilmoitti maaliskuussa 2019 aloittavansa Toyotan kanssa yhteistyön, jossa kehitetään monipuolisempi mallisto Euroopan markkinoille. Nyt esitellään kumppanuuden ensimmäinen hedelmä, joka laajentaa Suzukin valikoiman aivan uuteen luokkaan. Uusi Across on mainio lisä mallistoon ja korostaa Suzukin asemaa nelivetoisiin autoihin ja hybriditekniikkaan keskittyneenä merkkinä.

Jämäkkä ulkonäkö ja runsaasti tilaa

Uusi Suzuki Across on kooltaan paljon suurempi kuin muut tähän mennessä myynnissä olleet mallit. Lähtökohtana on 2,690 metrin akseliväli, joka takaa sekä vakaan ajettavuuden että hyvät sisätilat. Korilla on pituutta 4,635 metriä, leveyttä 1,855 metriä ja korkeutta 1,690 metriä. Viidellä matkustajalla on väljät oltavat ja esimerkiksi takapenkin selkänojan säädöllä voi lisätä mukavuutta.

Muotoilussa on yhdistetty maasturin voimakkaat piirteet ripaukseen urheilullisuutta. Edessä jäähdyttäjän säleikössä on samaa tyyliä kuin Swift Sportissa, mikä antaa Acrossille sukunäköisyyttä Suzukin muihin malleihin. Tyylikkyyttä ulkonäköön lisäävät LED-valot edessä ja takana sekä korkeatasoiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, joissa yhdistetään kiiltävää mustaa ja kiillotettua pintaa.

Ohjaamossa yhdistyvät mukavuus, ylellisyys ja ajamisen helppous. Kuljettaja löytää hetkessä mainion ajoasennon istuimen monipuolisten sähkösäätöjen sekä sähköisesti säädettävän ristiselän tuen avulla. Ajaja saa tietoa niin mieleiseksi muunneltavan mittariston 7-tuumaisesta värinäytöstä kuin kojelaudan 9-tuumaisesta kosketusnäytöstä.

Runsaasti tehoa ja minimaalinen kulutus

Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta. Numerot puhuvat puolestaan, sillä bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), minkä avulla Across kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen 6,2 sekunnissa. Silti hiilidioksidipäästö on WLTP-normin mukaisesti ainoastaan 22 g/km.

Edessä on 134 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 270 Nm. Lattian alle on sijoitettu energiasisällöltään 18,1 kWh litiumioniajoakku, joka syöttää virtaa sähkömoottorille. Täyteen ladatulla akulla voidaan ajaa sähköllä peräti 75 kilometriä. Kotona akun saa ladattua täyteen alle kahdeksassa tunnissa, mikäli käytössä on 10A virtapistoke.

Sähkömoottorin rinnalla on A25A-FXS Dynamic Force -bensiinimoottori, joka pääasiassa lataa akkuja. Bensiinimoottori tuottaa 136 kilowattia tehoa ja 227 newtonmetrin vääntömomentin. Atkinson-työkierrolla toimivalla moottorilla on erittäin hyvä hyötysuhde ja korkeapuristeisena 14:1 se on erittäin taloudellinen. Moottorissa on sekä suorasuihkutus että imukanavasuihkutus ja polttoaineen syöttöä vaihdellaan kuormituksen mukaan. Akun lataamisen lisäksi bensiinimoottoria käytetään sähkömoottorin apuna, kun tarvitaan paljon tehoa esimerkiksi ohituksissa.

Kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivan ajotilan neljästä vaihtoehdosta. Kun ajetaan EV-tilassa käytetään aina sähkömoottoria, vaikka kaasupolkimen painaisi pohjaan ja auton huippunopeus on sähköllä ajettaessa 135 km/h. Kun käytetään EV/HV- tai HV-ajotilaa, bensiinimoottori tulee avuksi runsaasti voimaa tarvittaessa. Kahdesta ajotilasta EV/HV painottaa enemmän sähkömoottorin käyttöä. Neljäntenä on akun lataustila, jolla voidaan varmistaa että ajoakussa on runsaasti virtaa. Se on tarpeellinen ajettaessa esimerkiksi kaupunkiin, jossa saa ajaa vain paikallisesti päästöttömillä autoilla.

Edistyksellinen neliveto polttoainetta säästäen

Suzuki Acrossin neliveto on toteutettu täysin elektronisesti ilman mekaanista yhteyttä etu- ja takapyörien välillä. E-Four -järjestelmässä on kaikki nelivedon hyvät ominaisuudet ja samalla kulutus on erittäin alhainen. Taka-akselilla on 40 kilowattia ja 121 newtonmetrin vääntömomentin kehittävä sähkömoottori, joka on ohjauselektroniikan (AIM eli AWD Integrated Management) kautta yhteydessä etusähkömoottoriin.

Vääntömomenttia jaetaan tilanteen mukaan niin, että hyvissä olosuhteissa kaikki voima välitetään etupyörille. Tilanteen niin vaatiessa enimmillään 80 prosenttia voimasta voidaan johtaa tiehen takapyörien kautta. Järjestelmä on parhaimmillaan liukkaalla liikkeelle lähdettäessä, minkä lisäksi se vakauttaa autoa aina ajon aikana. Suzuki Acrossin hyviin puoliin kuuluu, että siihen voi kytkeä vetomassaltaan 1 500 kilon jarrullisen perävaunun.

Valmiiksi mainiosti varustettu

Ostajan kannalta Suzuki Acrossin hankinta on tehty helpoksi, sillä mallisarjassa on ainoastaan yksi vaihtoehto, Across 2,5 Plug-in Hybrid 4WD GLX CVT-aut, jonka ennakkohinta on 57 390 euroa.

Suzuki Vitaran tapaan Acrossissa on yksi luokkansa parhaista turvavarustepaketeista. Normaaleiksi perusvarusteiksi laskettavien järjestelmien lisäksi kuljettajan tukena ovat kaukovaloavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen kaistavahti, kaistallapitoavustin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä ja monipuolinen liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Harvinaisempia varusteita ovat kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, jotka joutuu usein hankkimaan lisävarusteena.

Maastoajossa on hyötyä alamäkihidastimesta ja pysäköitäessä auttavat niin peruutuskamera kuin tutkat edessä ja takana. Auton käyttöä helpottavat älyavain ja jalanheilautustoiminnolla varustettu sähkötoiminen takaluukku. Mikäli automaattivaihteiston toimintaa haluaa valvoa itse, se onnistuu ohjauspyörään sijoitetuilla siivekkeillä. Tummennetut ikkunat B-pilarista taaksepäin kohentavat auton ulkonäköä ja lisäävät takana istuvien yksityisyyttä.

Uuden Suzuki Acrossin ennakkomyynti alkaa heinäkuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syksyllä.

» Tekniset tiedot

» Vakiovarusteet