Suzuki – nelivedon asiantuntija, yli 40 vuoden kokemuksella

Jatkuvan tuotekehityksen periaate ja yli 40 vuoden kokemus nelivetotekniikasta ovat tuottaneet laajan nelivetomalliston, joka on kerännyt arvostusta ja tyytyväisiä asiakkaita ympäri maailmaa. Suzuki tunnetaan erittäin kestävien nelivetoautojen valmistajana. Suzukin ensimmäinen nelivetomalli LJ10 esiteltiin Japanissa vuonna 1970. Pian Suzukin nelivedot saavuttivat suosiota ympäri maailmaa.

Turvallista etenemistä

Neliveto on Suomen vaativissa keliolosuhteissa tärkeä lisä auton turvavarustukseen. Nelivedon ansiosta liikkeellelähdöt käyvät varmasti myös sateen, lumen ja jään liukastuttamilla teillä. Kaarreajo on vakaata eikä jäisenkään mäen nouseminen tuota ongelmia. Maastossa ja mökkiteillä nelivedolla varustettu auto on omassa elementissään.

AllGrip Pro: Jimny

AllGrip Pro -nelivetojärjestelmässä vetotapaa (2WD, 4WD ja 4WD-L) vaihdetaan vaihdekepillä. 2WD-asennossa Jimny on takavetoinen. 4WD-aennosta kytkeytyy nopea neliveto, joka sopii tasaisemmille alustoille, kuten metsäpoluille ja hiekkateille. 4WD-L nappia painamalla kytketään hidas neliveto, kun tarvitaan lisää pitoa jyrkkiin mäkiin tai rankempaan maastoon. AllGrip Pro -nelivetojärjestelmän paineilmalla toimivat napalukot mahdollistavat vaihtamisen takavedon ja nopean nelivedon välillä alle 100 km/h vauhdissa, kun ajo-olosuhteiden muutokset sitä vaativat. Hidasta nelivetoa kytkettäessä Jimnyn tulee olla paikoillaan.

AllGrip Select: Vitara

Suzukin AllGrip- Select nelivetojärjestelmä, varmistaa vakauden erilaisissa tie- ja keliolosuhteissa. AllGrip Select-nelivetojärjestelmä tarjoaa kuljettajan valittavaksi neljä ajotilaa (Auto, Sport, Snow ja Lock) helppokäyttöisellä keskikonsolin valitsimella. Auto-asento painottaa nelivedon polttoainetaloudellisuutta tyypillisissä ajo-olosuhteissa. Järjestelmä kytkee nelivedon automaattisesti päälle havaitessaan luistoa. Sport-asento parantaa kaarreajo-ominaisuuksia kohdistamalla takapyöriin lisää voimaa. Samalla se lisää myös moottorin nopeaa reagointia kaasupolkimen painallukseen, sekä pitää moottorin kierrosluvun korkeana automaattivaihteistolla varustetuissa malleissa. Snow-asento lisää vakautta ja parantaa pitoa liukkailla pinnoilla jakamalla voimaa kaikille pyörille kaasupolkimen asennon ja ohjausliikkeiden perusteella. Lock-asennossa voima jakautuu tasaisesti etu- ja taka-akseleiden välillä, jonka vuoksi se sopii vaikeakulkuisessa ja vaativassa maastossa ajoon. Tila vaihtuu Snow-tilaan 60 km/h nopeudessa.

AllGrip Auto: Swift, Ignis

AllGrip Auto -nelivetojärjestelmä on toteutettu viskokytkimellä. Neliveto kytkeytyy automaattisesti päälle, kun etu- ja taka-akseleiden välillä on pyörintänopeuseroa. Tämä järjestelmä vähentää polttoaineenkulutusta, sillä auto on nelivetoinen vain tarvittaessa.