TURVALLISUUS

Vitaran turvallisuus on edistyksellistä ja sen huipputekniset, vakiovarusteena olevat turvallisuusvarusteet löytyvät yleensä huomattavasti kalliimmista autoista tai ovat saatavilla lisävarusteina.

Suzuki Vitarassa on vakiona , 7 turvatyynyä, ESP-ajonhallintajärjestelmä, ABS-jarrut, elektroninen jarruvoimien jako (EBD), hätäjarrutustehostin, törmäystilanteessa kuljettajasta poispäin kääntyvät polkimet, Isofix-kiinnikkeet, mäkilähtöavustin, alamäkihidastin ja rengaspaineen valvontajärjestelmä. GL+ -varustelusta alkaen törmäyksenestoavustin (RBS) ja GLX-varustetasossa lisäksi peruutustutka edessä ja takana.


Mukautuva vakionopeudensäädin

Mukautuvan vakionopeudensäätimen tutka mittaa etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon ja antaa signaalin, jonka mukaan Vitara kiihdyttää tai hidastaa automaattisesti säilyttäen valitun turvavälin. Hidasteen poistuttua edestä Vitara kiihdyttää automaattisesti valittuun vakionopeusasetukseen. Järjestelmä on käytössä nopeuden ollessa yli 40 km/h.

1. Vakionopeudensäädin
Vakionopeudensäädin pitää valitun nopeuden silloin, kun muuta liikennettä ei ole edessä.

2. Hidastaminen automaattisesti
Jos edessä on hitaampi ajoneuvo, Vitara säätää nopeuden automaattisesti sen mukaan säilyttäen turvavälin.

3. Kiihdyttäminen automaattisesti
Jos edessä oleva, hitaammin kulkeva ajoneuvo, vaihtaa kaistaa ja seuraava ajoneuvo on riittävän välimatkan päässä, Vitara kiihdyttää automaattisesti valittuun vakionopeusasetukseen.

Automaattivaihteisessa Vitarassa järjestelmä voi jarruttaa aina pysähdykseen asti ja lähteä uudelleen liikkeelle. Tämä on erittäin kätevä ominaisuus esimerkiksi liikenneruuhkassa.


Pysäköintitutkat edessä ja takana

Pysäköintitutkat helpottavat pysäköintiä ahtaissa paikoissa. Tutkat varoittavat esteestä äänimerkillä ja ajotietokoneen näytöllä. (GLX+SR)


Aktiivinen kaistavahti

Järjestelmä hyödyntää kamerasensoria tunnistaakseen auton ajautumisen ajokaistan ulkopuolelle. Järjestelmä varoittaa merkkivalolla, tärisyttämällä ohjauspyörää ja ilmoituksella auton monitoiminäytöllä. Jos kuljettaja reagoi hitaasti tai ei ollenkaan, järjestelmä kääntää itse ohjauspyörää päästäkseen takaisin oikealle kaistalle. Järjestelmä on käytössä maantienopeuksissa ja poistuu automaattisesti käytöstä alle 60 km/h nopeudessa. Järjestelmän voi myös poistaa käytöstä manuaalisesti.


Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä

Järjestelmä hyödyntää samoja sensoreita kuin kaistavahti havainnoidakseen ajoneuvon asentoa ja tahatonta ajelehtimista esim. kuljettajan väsymystilan vuoksi. Onnettomuustilanteiden ehkäisemiseksi järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä, merkkivalolla ja ilmoituksella auton monitoiminäytöllä, jotta kuljettaja ryhtyisi korjaavaan toimenpiteeseen. Järjestelmä on käytössä auton nopeuden ollessa yli 60 km/h.


Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä

Järjestelmä tarkkailee edessä olevia liikennemerkkejä. Voimassa olevat nopeusrajoitukset ja ohituskiellot näytetään kuljettajalle ajotietokoneen näytöllä.


Kuolleen kulman valvontajärjestelmä

Kuolleen kulman valvontajärjestelmä auttaa vaihtamaan kaistaa turvallisemmin. Sen tutka-anturit tarkistavat kuolleet kulmat auton molemmilla puolilla. Jos järjestelmä havaitsee ajoneuvon, vastaavan puolen sivupeiliin syttyy oranssi varoitusvalo. Jos kuljettaja laittaa sivuvilkun päälle, varoitusvalon lisäksi järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä. Järjestelmä on käytössä yli 15 km/h nopeudessa.


Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä

Peruutettaessa pois pysäköintiruudusta, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä havaitsee sivuilta lähestyvät autot ja antaa äänimerkin ja ilmoituksen auton monitoiminäytöllä. Järjestelmä on käytössä alle 8 km/h nopeudessa.


Törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella (DSBS)

Törmäyksenestoavustin seuraa kamera- ja lasersensoreilla etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoonn tai jalankulkijaan, ja varoittaa äänimerkillä sekä merkillä monitoiminäytössä törmäyksen mahdollisuudesta. Järjestelmä toimii alla esitetyillä tavoilla tilanteesta riippuen.

Jos kuljettaja tekee hätäjarrutuksen, järjestelmä aktivoi hätäjarrutustehostimen, joka lisää jarrutustehoa. Jos järjestelmä itse määrittelee törmäyksen todennäköiseksi, törmäyksenestoavustin jarruttaa automaattisesti.

1. Varoitus
Varoittaa äänimerkillä ja varoitustekstillä monitoiminäytössä.

2. Jarruassistentti
Jos törmäys edellä ajavaan ajoneuvoon on todennäköinen, järjestelmä lisää jarrutustehoa hätäjarrutuksen aikana.

 

3. Automaattinen jarrutus
Jos törmäyksen todennäköisyys kasvaa entisestään, järjestelmä jarruttaa automaattisesti.